28 Mayıs 2010 Cuma

Ayakkabi nasil yapilir?

Bahsetmis miydim bilmiyorum ama ben ayakkabi yapiyorum yani kisa bir sure oncesine kadar yapiyordum.Tam olarak ayakkabi yapmak degil ama ; yapim asamalarini ve malzemelerini denetlemek,yonlendirmek,danismanlik,teknisyenlik ne denirse iste.Endonezyada ki gorevim icin business kart basilacakti ve patronumla kartin uzerine yazilacak bir title bulamamistik.Simdi de  anlatirken nasil anlatilir bilemedim.
Ayakkabi nasil yapilir?
Genelde pis ortamlarda iscilerin kendi sagligina dikkat etmedigi,patronlarin da bunu firsat bilerek bu saglik,guvenlik gibi konulari sadece devlet tarafindan kontrol edilecekleri zaman uzmanlari kandirmak uzere dusunmeye basladiklari sagliksiz  ortamlarda uretilir.
Gunumuzde ayakkabi kimyasallari her ne kadar su bazli da olsalar ;tiner,aseton ve solvent dedigimde sanirim kimyasallarin uzun sure solundugunda zararli olabilirligini soylememe gerek yoktur.
Ortam bu kimyasallarin yogun olarak kullanildigi bir ortam ,uzerine birde havada ucusan deri ve tekstil tozlarini ekleyin.!Yani  o ortamda 8-9 saat calisildigi dusunulurse havalandirmanin cok profesyonel olmasi gerekli.
Endonezya'da bulundugum fabrikalarda benim calistigim markanin disinda Dolce&Gabbana,Costume National,Geox,Lacoste,Reebok gibi unlu markalarin da uretimleri var.Isci ucretlerinin 70-80 dolar oldugu havasiz ,sagliksiz ortamlarda hamile kadinlarin calistigi bu fabrikalarda uretiliyor high fashion 200-300 dolarlik pabuclar.
Butun bunlari gorunce Super Hero olmak ve bu duzene dur demek istiyorum ama olmuyor sistem cok saglam kurulmus tek kisiyle cozumlenebilecek gibi degil.
Bilmeyince ,gormeyince ne kadar rahatiz ayagimiza tam olan ayakkabilarimizla.

2 yorum:

  1. ah be Ebru'cum, yarama parmak bastin. Bu standartlarda israr eden markalar sadece, o da NGO'larin ve kotu reklamin korkusundan. Yerel yasalar oyle gevsek ki. Ancak bu markalarla da kimse calismak istemiyor maalesef. Kendime fabrika bulamiyorum, iyi mi?

    YanıtlaSil
  2. Bircok kisiden duydum,nike ve adidas icin calisan koy buyuklugundeki fabrikalarin icine girince ayakkabi fabrikasi olduguna inanmak zormus.ama boyle guzel ornekler bir ,iki taneyle sinirli malesef:(

    YanıtlaSil